10 rzeczy, które warto wiedzieć o samochodach hybrydowych
Mitsubishi Outlander PHEV - hybryda z napędem na 4 koła

10 rzeczy, które warto wiedzieć o samochodach hybrydowych

Szacuje się, że w 2017 r. hybrydy będą miały około 6. procentowy udział w sprzedaży w Europie, a w 2020 roku już ponad 25 proc. Warto wiedzieć o nich coś więcej niż to, że w niektórych miastach można nimi parkować za darmo.
18.08.2015

1. Długa historia

O ile przyjmuje się, że protoplastą dzisiejszych samochodów były pojazdy napędzane parą i pierwszą konstrukcję datuje się na 1796 rok, tak mało kto zdaje sobie sprawę, że samochody napędzane silnikami elektrycznymi pojawiły się znacznie wcześniej od swoich spalinowych odpowiedników. Wiek XX był niewątpliwie wiekiem silników spalinowych, tak wiek XIX był erą silników elektrycznych. Wszystko wskazuje, że wiek XXI znów będzie wiekiem tych drugich.

2. Pierwsza hybryda

Uznaje się, że pierwszym samochodem hybrydowym był model Lohner-Porsche Mixte Hybrid, pokazany na wystawie światowej w 1900 roku w Paryżu. Samochód sprzedano się w ilości 300 egzemplarzy. Pierwsze wersje wyposażone były w napęd na koła przednie, a późniejsze już na obie osie. Oczywiście koła napędzane były silnikami elektrycznymi oraz wspomagane silnikiem benzynowym – generatorem. Samochód rozwijał prędkość maksymalną 35 km/h i miał zasięg (rewolucyjny jak na tamte czasy) aż 200 km.

3. Druga fala

Samochodów elektrycznych przypada na lata 80. ubiegłego stulecia. Przyczyniła
się do tego inicjatywa urzędowa w USA oferująca ulgi podatkowe dla posiadaczy ZEV (zero emission vehicle). Urzędem wnioskującym był CARB – California Air Resources Board. Od tego czasu można mówić o dynamicznym rozwoju elektrycznej motoryzacji. Zaczęło pojawiać się coraz więcej modeli. Przykładem niech będzie Mitsubishi i-MiEV – jeden z pierwszych przedstawicieli samochód elektrycznych dostępnych na polskim rynku.

4. W pięciu smakach

Hybryda hybrydzie nierówna. Rozróżnia się trzy typy rozwiązań zastosowanych w ich silniku, uwzględniający stopień współpracy silnika elektrycznego ze spalinowym:

- hybrydowy napęd równoległy - silniki połączone są mechanicznie z kołami napędowymi. Główną rolą silnika elektrycznego jest wspomaganie wytwarzania momentu obrotowego silnika spalinowego (w tym układzie głównego źródła napędu).

- hybrydowy napęd szeregowy. W którym silnik spalinowy wykorzystywany jest jako źródło ładowania baterii porównaniu do napędu równoległego zastosowane akumulatory są znacznie większe, a pojemność jednostki spalinowej – mniejsza.

- hybrydowy napęd mieszany - połączone oba powyższe. Napęd równoległy
używany jest przy wyższych prędkościach, natomiast szeregowy przy niższych, czyli dokładnie w warunkach, w których pracują najbardziej optymalnie

5.Oszczędzanie

Jeżdżenie hybrydą jest ekonomiczne. Spalanie jest często o 50% niższe niż w tradycyjnych samochodach. Jednak aby tak sie stało, trzeba zmienić swój sposób myślenia. Po pierwsze, auto hybrydowe mniej pali w mieście niż na trasie. Wynika to z faktu, że w trakcie jazdy bez wciśniętego pedału gazu samochód odzyskuje energię i ładuje akumulatory. Energia później oddawana jest w trakcie ruszania i przyśpieszania. I tak oto w Mitsubishi Outlander PHEV spalanie w trasie to 6l/ 100 km, a w mieście to 4 l/100 km, Dla kierowców pokonujących ystanss nie większy niż 50 km dziennie, spalanie może być jeszcze niższe, a przy wprawnym operowaniu samochodem silnik spalinowy może być prawie wcale nie używany. Oszczędność? W ciągu 4 lat eksploatacji nawet 25 tys. zł. zostaje w naszej kieszeni. Dokładając do tego niższe koszty przeglądów w porównaniu do tradycyjnych braci, koszty wymiany oleju w silniku, świec czy przewodów zapłonowych oszczędzamy jeszcze więcej.

+ Warto dodać, że koszty energii elektrycznej są bardziej stabilne, niż ceny gazu albo ropy i są mniej uzależnione od wydarzeń międzynarodowych.

6. Ekologia, głupcze!

Na całym świecie jest dostępnych 100 tysięcy stacji doładowania. Spośród nich 20 tys. w Europie, ale ta liczba szybko rośnie. Transport europejski jednak nadal jest w 94% zależny od ropy naftowej i produktów pochodnych. Jednak - jak wiadomo, ekologia to oczko w głowie Parlamentu Europejskiego. Dlatego w strategii 2050 Unia Europejska (Clean Power for Transport) chce wymóc zmniejszenie tej liczby do 70%. Równocześnie według unijnej strategii, emisja spalin zostanie zmniejszona o 60 proc.

7. Hybryda to-go

Uruchomienie pierwszych wypożyczalni samochodów elektrycznych - na know-how pokrewnym to wypożyczalni rowerów Veturilo jest kwestią czasu. Car-sharing, bo o nim mowa, odnosi sporo sukcesy w miastach europejskich, ale zawsze związany jest z dodatkowymi przywilejami (jak choćby bezpłatne parkowanie i wjazd do stref zamkniętych). Najbliżej realizacji tego pomysłu jest Wrocław. Flota blisko 400 aut i infrastruktura ładowania ma się pojawić w tym mieście na przełomie 2016 i 2017 roku.

8. Formuła E

Samochody hybrydowe mają wizerunek cichych, ekonomicznych i komfortowych samochodów do jazdy miejskiej. Nie znaczy to jednak, że nie sprawdzą się na torze. W 2012 r., pod patronatem FIA została powołana Formuła E, czyli elektryczny odpowiednik wyścigów Formuły 1. Pierwszym sezonem była seria wyścigów na przełomie 2014 i 2015 r. Jednomiejscowe bolidy zbliżone są wyglądem do tych, startujących w zawodach Formuły 1. Samochody zamawiane przez poszczególne zespoły są identyczne, a ich producentem jest McLaren. Opony dostarcza Michelin. Baterie zaś Whilliams. Miejski charakter zdradza lokalizacja zawodów - odbywają się na torach ulicznych, ale w ciągu jednego dnia (wliczając trening, kwalifikacje i wyścig właściwy). By nie przeszkadzać mieszkańcom.

9. Mitshubishi na Dakarze

To nie koniec. Mitshubishi stworzyła rajdową edycję SUV’a Plug-In Outlandera PHEV i wystawiło go w walce o medal Dakaru. Ten sam model startował też w długodystansowych rajdach terenowych – m.in. w Australasian Safari 2014, gdzie załoga Mitsubishi wygrała w swojej klasie czy w Asia Cross Country Rally 2014, gdzie zajęła 14, wysokie miejsce w klasyfikacji generalnej. Mitsubishi Outlander PHEV to pierwsza na świecie hybryda terenowa z napędem 4X4.

10. Profity i benefity.

Brytyjczycy zwalniają posiadaczy hybryd z opłaty za wjazdy do centrum miast, Szwedzi dotują zakupy niskoemisyjnych samochodów kwotą 40 tys. koron, holenderskie miasta ścigają się na kolejne ulgi i ułatwienia, realizując ambitny plan elektryfikacji motoryzacji - do 2015 r. ma ich być 20 tys. na holenderskich drogach, a dziesięć lat później już okrągły milion. W Polsce na razie korzyści wyglądają skromnie i są raczej inicjatywami lokalnymi – w Warszawie samochodem niskoemisyjnym można wjechać na trasę Traktu Królewskiego, w wielu miastach nie obowiązuje opłata za parkowanie - m.in. w Wałbrzychu, Tychach, Katowicach, Siedlcach, Toruniu czy Grudziądzu. W Szczecinie abonament wynosi 10 zł rocznie. To się opłaca.

 

W materiale wykorzystano informacje z raportu Samochody elektryczne i hybrydowe. Kompendium wiedzy kierowcy, pod red. Michała Baranowskiego, powstałego we współpracy z Mitsubishi Polska. Pełny raport dostępny jest do pobrania na stronie www.elektrycznahybryda.pl

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie