9 żywieniowych zasad. Tak zgubisz brzuch przed latem
Fot. Istock

9 żywieniowych zasad. Tak zgubisz brzuch przed latem

Jest jeszcze czas.
13.04.2017

Bądźmy szczerzy. Punktem wyjścia zawsze jest aktywność fizyczna. Bez porządnego ruchu, najlepiej kilka razy w tygodniu, daleko nie zajdziemy i latem na wszelkie możliwe sposoby będziemy przeklinać naszą zapuszczoną sylwetkę. Jednak w parze z ćwiczeniami idzie to, co jemy i to nasze nawyki żywieniowe zadecydują o ostatecznym stopniu osiągnięcia upragnionego celu.

 

Oto 9 wskazówek od Pete'a Frasera, uznanego amerykańskiego rehabilitanta i trenera osobistego.   

1. Węglowodany nie są wrogiem 

 

Każdemu, komu zależy na szybkiej utracie wagi, wydaje się, że trzeba unikać ich za wszelką cenę i sięgać przede wszystkim o proteiny. Owszem, może się udać, ale przypłacimy to zdrowiem, często osłabieniem. Węglowodany to źródło energii. Żywi się nimi zarówno mózg, jak i ciało. Śmiało możemy po nie sięgać, ale unikając białego pieczywa, makaronu i ryżu. O wiele lepszym wyborem będą ich razowe odpowiedniki, które uwalniają energię stopniowo i nie powodują napadów łaknienia. 

 

2. Wybieraj właściwe białko 

 

Na zdrowie  wyjdzie ci przede wszystkim włączenie do diety ryb, jajek oraz chudego mięsa w postaci kurczaka i indyka. W ten sposób unikniesz zbędnych kalorii i niezdrowych tłuszczów. Czerwone mięso, bekon czy szynkę lepiej ograniczyć lub całkowicie z nich zrezygnować.

 

3. Planuj swoje posiłki 

 

Mało komu uda się ułożyć wszystko w głowie. Wyjmij kartkę papieru, weź długopis, rozpisz plan na cały tydzień, a następnie przyklej go w kuchni. Oprócz śniadania, obiadu i kolacji uwzględnij również przekąski. Tak nadasz ramy temu, co planujesz. Co więcej, nie będziesz stał przed otwartą lodówką, zastanawiając się, co położyć na talerzu. A od tego zazwyczaj zaczyna się zbyt częste jedzenie niezdrowych rzeczy.

 

4. Stawiaj na warzywa

 

Pierwszy tydzień po wprowadzeniu nowej diety zawsze jest trudny. Notorycznie będziesz głodny. By nieco oszukać organizm, szczególnie wieczorami, zapełniaj talerz warzywami. Możesz dodać do nich nieco kurczaka, ale nie za dużo. 

 

 

5. Wybieraj sezonowe smaki

 

Świetny sposób na doprawienie posiłków i gwarancja zdrowego urozmaicenia diety. Świeże chilli, czosnek, imbir, mięta, pietruszka, limonki, cytryny... Wyliczać można bez końca.

 

6. Nie bój się poczucia głodu

 

Nie chodzi o to, by się katować. Jedzenie powinno sprawiać nam przyjemność, zarówno w kwestii smaku, ale i zaspakajania głodu. Do posiłku zasiadajmy więc z potrzeby, a nie łakomstwa czy przyzwyczajenia. 

 

7. Mądrze wybieraj przekąski

 

Wbrew pozorom nie trzeba rezygnować z przyjemnego zagryzania lub chrupania między regularnymi posiłkami. Możliwości jest wiele. Możesz zacząć od marchewki lub garści orzechów i lub rodzynek w jogurcie naturalnym. Miód również się nada. Zapomnij o chipsach, paluszkach i innych zdobyczach chemii przemysłowej.

 

8. Woda to twój sprzymierzeniec

 

Regularne picie wody stabilizuje apetyt i zapewnia właściwy poziom nawodnienie organizmu. Odpowiednie herbaty również nie zaszkodzą, np. zielona. Wszystkie słodzone napoje wylej do zlewu lub oddaj spragnionym cukru i pustych kalorii.

 

9. Przypominaj sobie, dlaczego to robisz

 

Łatwo znudzić się rutyną, narzuconymi ramami diety i w konsekwencji zapomnieć o powodach podjętej decyzji. Każdy ma swój sposób na mobilizację. Niektórzy postawią w widocznym miejscu stare zdjęcie, na którym byli w lepszej formie, inni wywieszą sobie coś na lodówce lub ustawią powiadomienie w telefonie. Forma nie ma znaczenia. Liczy się efekt i tego warto się trzymać. 

 

Artykuł ukazał się na stronie amerykańskiego wydania Esquire.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie