Astronomowie odkryli w kosmosie złoto o wartości… lepiej usiądźcie!
fot. iStock

Astronomowie odkryli w kosmosie złoto o wartości… lepiej usiądźcie!

Jedynym, acz dość znaczącym problemem może być fakt, że cenny kruszec znajduje się dość daleko od Ziemi.
09.07.2018

Efekty pracy astronomów rzadko działają na wyobraźnię tym, którzy eksploracją kosmosu pasjonują się raczej w niewielkim stopniu. Bo nie da się ukryć, że to, co znajduje się względnie blisko Ziemi zostało już odkryte, a znaleziska oddalone od naszej planety o wiele lat świetlnych raczej nie budzą wielkich emocji. Chyba, że dotyczą czegoś niezwykle cennego. A tak właśnie jest w tym przypadku.

Góra złota w kosmosie

W sierpniu 2017 roku w pewnym miejscu w przestrzeni kosmicznej (około 130 milionów lat świetlnych od Ziemi) doszło do zderzenia dwóch gwiazd neutronowych. Potrzeba było jednak ponad 100 dni, aby astronomowie mogli potwierdzić te rewelacje. Efektem tego zderzenia było nie tylko promieniowanie gamma, ale również wytworzenie się złota, srebra i platyny. I to w ogromnej ilości.
Astronomowie szacują, że w wyniku zderzenia powstała ilość srebra równa 50 masom Ziemi (!), złota równa 100 masom Ziemi (!!) oraz platyny równa 500 masom Ziemi (!!!). Wartość tak ogromnej ilości metali szlachetnych jest niezwykle trudna do oszacowania, ale ktoś jednak pokusił się o to. I tak okazało się, że samo złoto jest warte około 100 oktylionów dolarów (w krajach stosujących tak zwaną skalę krótką, czyli np. w Stanach Zjednoczonych). W polskiej terminologii ta kwota wynosi 100 kwadryliardów dolarów, co odpowiada liczbie 10 do potęgi dwudziestej siódmej!

Sięgnięcie po owo złoto będzie jednak dość trudne

Z racji na ogromną odległość jest mocno wątpliwe, czy Ziemianom uda się kiedykolwiek do niego dotrzeć. Jeden z astronomów powiedział, że „aby to zrobić, potrzebujemy kapitana Kirka, więc na razie rynek może spać spokojnie”.