W Pekinie ukończono budowę największego lotniska na świecie
Zdjęcia: Starstock

W Pekinie ukończono budowę największego lotniska na świecie

Co ciekawe, koszt budowy lotniska Beijing Daxing tylko o kilka miliardów złotych przekroczył budżet planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.
03.07.2019

W Chinach ukończono właśnie budowę lotniska Beijing Daxing, które zostanie oddane do użytku z końcem września. Jednoterminalowy port w Pekinie jest największym tego typu lotniskiem na świecie. Zajmujący powierzchnię 1,4 miliona metrów kwadratowych kompleks docelowo ma obsługiwać ponad 100 milionów pasażerów rocznice i powalczyć z portem Hartsfield-Jackson w Atlancie o tytuł najbardziej obleganego na świecie. 

Ludzie na wysokim poziomie. Co o swojej pracy mówią polscy piloci?

Piętrowa rozgwiazda

Lotnisko ma odciążyć zatłoczone Beijing Capital International Airport, które do tej pory pełniło funkcję głównego portu lotniczego dla chińskiej stolicy. Próba pomieszczenia wszystkich niezbędnych przestrzeni pod jednym dachem zaowocowała siedmiopiętrowym budynkiem w kształcie rozgwiazdy, z rozwiniętą strukturą połączeń podziemnych i miejscem dla 79 samolotów wokół pięciu ramion lotniska (szóste przeznaczone jest na biura, pomieszczenia administracyjne i parkingi). W usprawnieniu pracy lotniska pomóc ma też podział przestrzeni odlotów na dwa oddzielne poziomy. Podział na podróże międzynarodowe i lokalne ma usprawnić odprawę i zwiększyć bezpieczeństwo. 

Taksówka z lotniska do centrum – gdzie w Europie zapłacimy najmniej?

W Baranowie będzie taniej

Koszt budowy wyniósł 9 miliardów funtów, czyli ponad 42 mld złotych, co oznacza  - jak zauważa Sabrina Weiss z magazynu „Wired” – że całe lotnisko kosztowało prawie 5 miliardów funtów (ok. 24 miliardy złotych) taniej niż rozbudowa londyńskiego Heathrow o trzeci pas startowy, która ma zakończyć się dopiero w 2026 roku. Możemy też pokusić się o lokalną analogię – wg informacji z 2017 roku budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie miałby pochłonąć ok. 35 miliardów złotych – czyli ok. 7 mld mniej niż pekińskie lotnisko. Warto jednak dodać, że szacunki w przypadku polskiej inwestycji obejmują również rozbudowę infrastruktury drogowej i kolejowej, a docelowo port miałby obsługiwać nawet 100 milionów osób rocznie. Innymi słowy – Chińczycy mogą się od nas wiele nauczyć, jeśli chodzi o rozsądne inwestycje.  

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie