Netflix rzuca palenie. Po krytyce „Stranger Things” serwis rezygnuje z pokazywania papierosów
Kadr z serialu "Stranger Things"/ YouTube

Netflix rzuca palenie. Po krytyce „Stranger Things” serwis rezygnuje z pokazywania papierosów

Oprócz komendanta Jima Hoppera na celowniku znaleźli się też m.in bohaterowie "Orange is the New Black" i "Unbreakable Kimmy Schmidt".
05.07.2019

Wg opublikowanego we wtorek raportu organizacji Truth Initiative, zajmującej się polityką antynikotynową, w ciągu ostatniego roku częstotliwość prezentowania papierosów w programach telewizyjnych dla młodzieży (chodzi przede wszystkim o kategorie PG-13 i TV-14) wzrosła czterokrotnie. Największym „trucicielem” okazał się drugi sezon „Stranger Things”, w którym – jak możecie zobaczyć choćby na poniższym video – komendant Jim Hopper odpala jednego papierosa za drugim. Wśród innych krytykowanych produkcji znalazły się m.in. „Orange is the New Black”, „Modern Family” i „Unbreakable Kimmy Schmidt”.

„Stranger Things” i Strefa Eleven. Zobacz promocyjny klip Netfliksa z Maciejem Trojanowskim

Dorośli też nie zobaczą papierosów

Netflix błyskawicznie zareagował na wyniki raportu, ogłaszając, że papierosy znikną z produkcji przeznaczonych dla widzów  we wspomnianych kategoriach. Widzowie poniżej 15 roku życia (teoretycznie) będą mogli zobaczyć palaczy tylko wtedy, gdy twórcy będą zmuszeni do oddania historycznej prawdy o konkretnych postaciach. Co więcej, papierosy i e-papierosy znikną też z filmów i seriali przeznaczonych dla widzów dorosłych, chyba, że ich wykorzystanie będzie niezbędne dla kreatywnej wizji reżysera bądź będzie miało „charakterotwórcze” znaczenie dla bohaterów.

Spór o „glamoryzację” palenia

Dyskusja o prezentowaniu papierosów i innych wyrobów tytoniowych w ostatnich latach przybrała na sile. W ubiegłym roku stowarzyszenie MPAA, dbające o interesy amerykańskich studiów filmowych, odrzuciło propozycję oznaczania wszystkich filmów prezentujących obrazy palenia kategorią „tylko dla dorosłych”. „Obecnie obserwujemy powrót obrazów związanych z paleniem na ekrany. Wiąże się z nim ponowna normalizacja i upiększanie śmiertelnego nałogu, a młodzi ludzie coraz częściej znajdują się na celowniku koncernów tytoniowych” – skomentowała wyniki raportu Robin Koval, autorka biznesowych przewodników i CEO w Truth Initiative.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie