Jasper Johns: prekursor
REUTERS/ Forum

Jasper Johns: prekursor

Krytyk amerykańskiego rządu stał się ikoną, porównywaną przez krytyków do Rembrandta i Muncha. Jak doszedł do swojej pozycji?
25.04.2019

Prekursor pop-artu i minimal artu, znany z reinterpretacji symboli. Laureat Grand Prix na Biennale w Wenecji w 1988 r. Urodzony w Georgii w 1930 roku, dzieciństwo – w wyniku rozwodu rodziców – spędził w Południowej Karolinie. Po półtora roku na tamtejszym uniwersytecie stanowym przeniósł się do nowojorskiej Parsons School of Design. Po powrocie z frontu w Korei poznał słynnego dilera sztuki Leo Castellego, który w swojej galerii zaoferował Johnsowi jego pierwszą własną wystawę. Obecny na jej wernisażu ówczesny szef MoMy Alfred Barr Jr. od razu kupił trzy dzieła Johnsa. Tym samym ten nieznany wcześniej artysta nagle stał się gwiazdą.

Daniel Ashram: co powinieneś wiedzieć o jednej z najbardziej wpływowych współczesnych artystów amerykańskich? 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Historia/Arte (@historia.del.arte)

Symbol prywatnego oporu 

Jego najsłynniejsza praca to „Flaga” z 1955 r.: kolaż z papieru i tkaniny o oryginalnej strukturze i surowości: niby narodowy symbol wszystkich Amerykanów, a stworzony na nowo, indywidualnie i potraktowany niemal prywatnie. W jego pracach bowiem można dopatrzeć się krytyki polityki prowadzonej przez USA, zarówno zagranicznej, jak i wewnętrznej. „Flaga” odczytywana jest jako autobiograficzna, sprzeciwiająca się wojnie w Korei, bombom zrzuconym na Hiroshimę i Nagasaki, mccartyzmowi, który walczył zarówno z komunizmem, jak i homoseksualistami: dekretem Eisenhowera zakazano im pracy w rządzie federalnym.

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Giulia Gueci (@gg__giuliagueci)

Jak Goya 

W latach 50. i 60. współpracował z kompozytorem Johnem Cage’em, choreografem i tancerzem Merce Cunninghamem oraz Robertem Rauschenbergiem, swoim wieloletnim partnerem. W 2004 roku kurator z MoMA Nan Rosenthal napisał, że Johns „zajmuje w sztuce tę samą pozycję, co Dürer, Rembrandt, Munch czy Goya”. W 2011 roku z rąk prezydenta USA otrzymał Medal Wolności.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie