Sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji

Sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji

Krytycy zgodnie uznali rzeźbę „Lot” Romana Stańczaka za jeden z obowiązkowych punktów wizyty na 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki.
28.05.2019

11 maja, w dniu otwarcia 58. Biennale Sztuki w Wenecji, poznaliśmy laureatów tegorocznej edycji. Spośród 90 pawilonów narodowych, które brały udział w rywalizacji, jury wybrało prezentację Litwy, zatytułowaną „Sun&Sea (Marina)”. Nagrodę indywidualną otrzymał Amerykanin Arthur Jaffa. Jedną z jego prac już od 12 lipca będziemy mogli obejrzeć w warszawskiej Zachęcie w ramach wystawy „Alienacje albo następny będzie pożar”, której tematem jest alienacja i wykluczenie, wynikające z destrukcyjnych działań człowieka.

Czytaj też: Słynny fotograf, Sebastiao Salgado, wraz z żoną zrekonstruował brazylijski las

Krytycy polecają Pawilon Polski 

Również Pawilon Polski w Wenecji spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem. Rzeźba „Lot” Romana Stańczaka, symbolizująca „przechodzenie na drugą stronę, tworzenie przez niszczenie, a zarazem docieranie do istoty obiektu”, a z drugiej strony będąca komentarzem do skutków transformacji ustrojowej i gospodarczej, trafiła do zestawień najlepszych wystaw Biennale przygotowanych przez m.in „Washington Post”, „BBC Culture”, „The Art Newspaper” czy serwis „Artsy”.

Roman Stańczak, Lot, 2018, szkic do projektu Lot, kol. Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki

Symbol podziałów 

W realizacji Stańczaka samolot została przecięty i odwrócony na drugą stronę tak, by wnętrze, czyli elementy kokpitu i pokładu oraz siedzenia pasażerów, stały się widoczne na zewnątrz. Pomysł powstał blisko 30 lat temu, lecz nie doczekał się realizacji. Z biegiem lat zyskał nowe konteksty, które nadają Lotowi wielowymiarowość i uniwersalny charakter. Dziś samolot postrzegany jest jako symbol pęknięcia polskiego społeczeństwa.

Stańczak jest absolwentem słynnej „Kowalni”, pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Kowalski – uczeń Oskara Hansena, wizjonerskiego architekta i twórcy Teorii Formy Otwartej — kształcił w tym samym czasie w swojej pracowni m.in. Katarzynę Kozyrę, Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego i Jacka Adamasa.

Wystawa w Pawilonie, której kuratorami są Łukasz Mojsak i Łukasz Ronduda, a organizatorem Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki, potrwa do 24 listopada 2019.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie