Burberry w 5 lat zniszczyło ubrania warte prawie pół miliarda złotych
Starstock

Burberry w 5 lat zniszczyło ubrania warte prawie pół miliarda złotych

Tylko w ubiegłym roku firma wrzuciła do pieca równowartość ponad 100 milionów złotych. Dlaczego?
25.07.2018

28 milionów funtów  (czyli ok. 135 mln zł) – to wartość niesprzedanych produktów Burberry,  które trafiły do pieca tylko w ubiegłym roku – poinformował „The Times”. Jak skrupulatnie policzyli redaktorzy pisma, to równowartość ponad 20 tys. słynnych trenczy marki. Tylko w ciągu ostatnich 5 lat firma zniszczyła ubrania i kosmetyki o wartości ponad 90 mln funtów – czyli ponad 430 mln złotych.

Czytaj też: Punkowe Burberry. Ricardo Tisci zapowiada współpracę z Vivienne Westwood 

Sposób na walkę z podróbkami

To powszechna praktyka w świecie mody – przekonują przedstawiciele marki i dodają, że podobne działania mają na celu ochronę własności intelektualnej i zapewnienie nienaruszonego łańcucha dostaw. Zapewniają też, że sam proces odbył się przy współpracy z wyspecjalizowanymi przedsiębiorstwami, które pomogły w spalaniu, by było ono jak najmniej szkodliwe dla środowiska. Rzecznik Burberry przypomniał również, że firma dołączyła niedawno do grona członków fundacji Ellen McArthur Make Fashion Circular, zajmującej się ograniczaniem marnotrawstwa w branży modowej.

Wyjaśnienia firmy nie przekonały ekologów. W swoich komentarzach w mediach społecznościowych wiele osób wyrażało opinię, że strategia Burberry dowodzi braku szacunku pracy, zasobów naturalnych, wreszcie – dla własnych produktów.

Kłopotliwe nadwyżki

Oczywiście za decyzją Burberry kryją się też inne motywacje, nie wyłożone wprost przez jej przedstawicieli. Chodzi o prestiż. Ubrania nie mogą trafić na wyprzedaże lub – nawet po usunięciu znaków firmowych – na cele charytatywne, ponieważ negatywnie odbiłoby się to na ekskluzywnym wizerunku marki. Pojawiają się jednak pytania, dlaczego po nadwyżkach z ubiegłych lat firma nie zdecydowała się na ograniczenie produkcji (ilość spalonej odzieży zwiększyła się w tym roku o prawie 50% w stosunku do 2016 roku i prawie sześciokrotnie w stosunku do 2013).


Nie tylko Burberry musi mierzyć się z konsekwencjami sprzedaży niższej niż przewidywana. W marcu w ramach podsumowania pierwszego kwartału 2018 roku firma H&M poinformowała, że w jej magazynach znajdują się niesprzedane ubrania warte prawie 5 miliardów (!) dolarów.

Polecane wideo

Komentarze

Polecane dla Ciebie